Post de Miquel de Paladella

Els dies 22 a 24 de marc de 2012, Ashoka va reunir a Dublín a 50 emprenedors socials de 15 països disposats a replicar les seves innovacions a Irlanda. La trobada de tres dies amb líders polítics, institucions i entitats de tots tipus i amb persones interessades en ser agents de canvi (“changemakers”) tenia com a objectiu accelerar l’adaptació al seu país d’innovacions provades amb èxit a altres llocs.

 Quatre línies sobre Irlanda

Per que us feu una idea ràpida, Irlanda és un país amb 4,5 milions d’habitants que, com el nostre, viu deprimit pel bombardeig de noticies sobre la desocupació, la corrupció, les retallades etc. Tot i ser la seu de les principals multinacionals tecnològiques com Intel, Facebook, Yahoo, Microsoft o Google, i de 8 de les 10 principals empreses farmacèutiques mundials [1], té una taxa de desocupació del 15%. A més, el dia de la inauguració de ChangeNation, el país va ser colpejat per dues noticies devastadores: va descobrir que estava de nou en recessió; i un jutge publicava el veredicte sobre una investigació a les dècades dels 80 i 90 que, segons l’Independent, “confirmava que la corrupció tenia arrels profundes, era desenfrenada i arribava a tots els nivells”.

ChangeNation

En aquest context, Paul O’Hara, director d’Ashoka Irlanda, va pensar que la manera de canviar el país seria a través d’un electroxoc d’optimisme i ambició. Va portar 50 dels millors emprenedors socials d’Ashoka per connectar-los amb persones i institucions irlandeses per així poder implantar solucions a problemes socials crítics en sis àrees: educació, salut i envelliment, desenvolupament econòmic i ocupació, inclusió social, medi ambient i sostenibilitat, i participació social. Així, l’agenda de tres dies de ChangeNation es va centrar en connectar talent i finançament amb solucions potents i provades a través de reunions bilaterals i en grups centrat al voltant de les temàtiques identificades.

Ashoka va organitzar més de 400 reunions bilaterals de 45 minuts cada una entre els emprenedors socials i persones interessades en replicar, finançar o promoure les innovacions socials que es presentaven, amb l’esperança que 25 d’elles ja estiguin en marxa en els propers 12 mesos a Irlanda. Els resultats de les reunions eren compromisos d’accions de seguiment que es publicaven immediatament. El fet que molts dels principals líders del sector privat i del tercer sector, filantrops, polítics i mitjans de comunicació participessin va permetre que les interaccions culminessin en compromisos concrets en molts casos, i en la definició de l’estratègia d’implantació en altres.

La iniciativa va rebre l’aval del Primer Ministre Enda Kenny, de Mary Robinson, que va participar directament en les reunions bilaterals amb alguns emprenedors, del cantant de U2 Bono, i d’altres il·lustres irlandesos; i fins i tot de personalitats com el sud-africà Desmond Tutu o l’americà Bill Clinton.

L’últim dia, ChangeNation es va obrir al públic a través del Festival de Solucions. Alguns emprenedors socials van organitzar tallers mostrant parts de les seves innovacions, i van fer xerrades per inspirar a la gent a ser agents de canvi social, o debats al voltant de les problemàtiques socials d’Irlanda i de les maneres de re-enfocar-les gràcies a les solucions creatives i efectives dels emprenedors.


[1] Irlanda atrau multinacionals gràcies a una força de treball jove i ben educada, i sobretot a un impost de societats del 12,5%.

About these ads