“Un aspecte molt important a l’hora de definir un nou projecte empresarial és l’enfocament estratègic, que ens permet definir, per una part, la cadena de valor, que ens permetrà donar sostenibilitat econòmica al projecte, i per altra banda, la cadena de sentit, no menys important, que és la que ens diu cóm i per què hem de fer les coses”

Josep M. Corbinos, Director General de La Fageda i consultor expert, ha participat en la orientació estratègica dels projectes que han participat al Programa de Suport a l’Emprenedoria Social a Catalunya.

El Programa presenta les seves conclusions el proper 30 de gener, a un acte públic al que esteu convidats. Inscriviu-vos-hi.

Sobre la importància de la cadena de sentit, a més de la cadena de valor, Josep M. Corbinos en va parlar a la Jornada Anual del Grup Clade, celebrada el passat 17 de gener a la Pedrera. Us oferim una part de les seves reflexions, seguides d’una sèrie de preguntes.

El sentit de tot això…

En els camps d’extermini nazis, Víctor Frankl veia com alguns homes passejaven entre els barracons ajudant als altres, donant-los el seu últim bocí de pa. “Potser eren pocs –va escriure- però oferien proves suficients de què a l’home se li pot prendre tot menys una cosa: l’última de les llibertats humanes, l’elecció de l’actitud personal davant les circumstàncies per decidir el seu propi camí”.
La vida i el treball del neuròleg i psiquiatra austríac Victor Frankl han tingut una forta influència en el món, les seves reflexions sobre la vida humana i la seva obra “L’Home a la recerca de Sentit” han estat el punt de partida per destacats psicòlegs, filòsofs, polítics i educadors. L’objectiu de Frankl era ajudar les persones a assolir una fortalesa per transcendir les seves dificultats amb dignitat, mitjançant el descobriment d’un sentit per a les seves vides.
També en el món de l’empresa, els homes som éssers que necessitem trobar el significat, el sentit a les coses, sentir que estem fent quelcom d’útil, important, que pertanyem a un projecte comú i que la nostra participació en ell és significativa.
Si volem que les persones i els treballadors s’impliquin, tinguin estima per l’empresa i rendeixin fins i tot per sobre de les seves possibilitats, no n’hi ha prou amb bons salaris i bones condicions laborals, els hi hem d’oferir objectius que els transcendeixin, que siguin més grans que ells mateixos. Hi ha algú a qui li agradi treballar només per “maximitzar” el valor de l’empresa? Segurament, fins i tot els accionistes, els hi agradaria enamorar-se de les empreses en les que inverteixen i sentir-se bé amb ells mateixos.
Una empresa no només ha de tenir objectius econòmics. Eduard Punset diu parlant de la felicitat: “algú que treballa i no té la consciència de què allò que fa serveix per alguna cosa, no pot ser feliç”.
És una frase molt similar a una que diu en Cristóbal Colon molt sovint: “el sentit del treball és un treball amb sentit”
A la Fageda, amb persones que pateixen greus desordres mentals, estem treballant per mantenir una empresa, per potenciar la cadena de valor, aquesta que permet a les empreses créixer i mantenir-se en el mercat. Però per nosaltres aquesta cadena de valor és condició necessària però no suficient, ”no només de pa viu l’ home”. La nostra gran preocupació és afegir també una cadena de sentit, que possibilita a cadascun de nosaltres el sentir-nos útils pels altres i formar part d’un projecte, on les relacions estiguin basades en el respecte i el reconeixement mutu.
La suma d’aquesta cadena de valor amb la cadena de sentit és el que fa que la feina no sigui qualsevol cosa, és una eina amb sentit, que genera productes valuosos, respectuosa amb els treballadors i el medi ambient, i lleial amb els proveïdors i els consumidors.
A la Fageda treballem 300 persones i, a més de jardiners i gelaters, fem més de 45 milions de iogurts a l’any i hem construït una marca carregada d’emoció. Les marques tenen molt a veure amb els sentiments, amb les emocions per arribar al cor dels consumidors. Però en el nostre cas mai no hem volgut barrejar la marca amb les nostres conviccions socials, mai no hem utilitzat el fàcil recurs del “màrqueting social”. La nostra marca competeix amb les líders del sector per la seva qualitat. Nosaltres som vaquers que tenim cura dels nostres animals, fem la millor llet i ens agrada pensar que també el millor iogurt del món.
Un treball amb sentit és aquell que està ben fet, que és útil pels demés, i que està fet amb responsabilitat i de forma conscient. El treball amb sentit enriqueix tant la persona com el col•lectiu, comença prenent consciència de “qui sóc i què faig”. Però transcendeix la persona que el fa, per dur-la directament a allò que és més gran que ella mateixa. El sentit de pertinença que es genera aleshores és un dels sentiments més potents: sentir-se part d’un grup, d’una raó de ser, d’una manera de fer, d’un objectiu, d’una suma de forces que pren una dimensió tan gran que fa que les persones sentin més força treballant en equip que treballant individualment.