FIMG_2448El passat 29 d’abril es va celebrar la Jornada amb l’objectiu de reflexionar sobre el caràcter innovador de les aliances empresarials i conèixer exemples concrets a Catalunya.

Xavier López, Director General d’Economia Social i Cooperativa va introduir la sessió reflexionant sobre la importància de compartir un objectiu estratègic, de tenir perspectiva a mig-llarg termini. “Cooperar per cooperar no té sentit, cal tenir una estratègia ben definida, identificar el paper de cadascú i actuar amb confiança i generositat, per que, sovint, per ser efectiu, cal cedir sobirania”.

FDSCN9613“Innovant amb aliances” 

Javi Creus, creador de Ideas for Change, va departir sobre la importància de la innovació i del pensar diferent en aquesta “nova economia”. Una economia que tradicionalment s’ha basat en tres elements (capital, recursos humans i recursos disponibles) que “ja no són el que eren”. En aquesta “nova economia”, la manera d’accedir al capital és molt diversa (crowfunding, monedes locals, intercanvi de temps), els recursos productius (ordinadors) poden servir per diferents negocis i els recursos disponibles, excepte els materials o energètics, escassos, estan a l’abast de tothom (recursos de coneixement, plataformes, software lliure). Però on hi ha un “filó” és amb els recursos humans, per què està emergint un nou perfil ciutadà, el del ciutadà col·laboratiu, que aporta valor sense demanar una remuneració.

FIMG_2494Aquest ciutadà s’agrupa en “comunitats” que comparteixen recursos i objectius, “comunitats” que són capaces de desbancar “corporacions” o empreses. Per a Creus, el futur està en la simbiosi entre les empreses (o corporacions) i les comunitats. Les empreses que ho han entès estan obrint patents a comunitats, per exemple. “Totes les organitzacions han de ser híbrides; totes han de veure cóm poden aprofitar els recursos compartits i aportar valor al conjunt del sistema”. Des d’aquesta contribució, han de trobar la posició on puguin ser sostenibles.

La estratègia de la contribució suposa tres passes:

  • Veure què compartir (què tinc? Què puc posar a l’abast de tothom?)
  • Identificar amb qui cooperar? (més enllà de l’ús d’un logo)
  • Buscar una posició sostenible (on puc aportar valor i que em paguin?)

I, sobre tot, fer que la teva empresa, sigui “aliable”, que sigui atractiva per aliar-se amb tu.

FIMG_2476Taula d’experiències

Moderada per Guillem Perdrix, director de la federació de Cooperatives de Treball de Catalunya, es van presentar les següents iniciatives:

  • Juli Silvestre, gerent de Nou Verd i Nou Set, empreses d’inserció ubicades al Penedés, va comentar que “res del que fem ho fem sols”.  Aquell mateix dia, inaugurava una franquícia social, la botiga de Roba Amiga a Vilafranca.
  • Josep Maria Corbinos, coordinador de la Xarxa Agrosocial de la Fundació Catalunya – la Pedrera, va compartir la estratègia per posicionar al mercat del gran consum la producció de vint-i-cinc petits productors agrosocial. Amb la creació d’una cooperativa de segon grau, es pot disposar de tècnics qualificats i de volum de producció que permet vendre el producte als supermercats.
  • Àngels Cobo, cap de Màrqueting de Cooperativa Suara, va compartir les aliances que ha fet Suara amb Surt i IRES, que ha suposat la creació de Intermedia, una entitat amb el volum necessari per optar a projectes de major envergadura. O Connecta Cooperativa, fruit de la unió de Cooperativa amb l’Escola Sant Gervasi de Mollet, empresa que uneix les dues experteses, per fer formació en atenció a les persones.
  • Ricard Faura, Cap de Servei de la Societat del Coneixement de la Generalitat de Catalunya, va explicar com l’administració pot aportar valor, i va compartir projectes en que l’administració no aporta diners, però si recursos humans, continguts, espais, equipaments o fa de node o d’accelerador de projectes. Aquest és el cas de la xarxa TIC de Catalunya, que agrupa els punts Omnia, la xarxa de Biblioteques i setanta-nou centres més. O el projecte CoreTIC, pel canvi de harware a l’administració, que treballa amb entitats del tercer sector, que retira, reutilitza, forma i insereix persones.

IMG_2509La cloenda va estar al càrrec de Maravillas Rojo, coordinadora del Programa @EmprenSocial, un exemple en si mateix, del valor de les aliances, ja que agrupa a vint-i-set entitats i institucions vinculades a l’emprenedoria social, que comparteixen un objectiu comú i que, totes juntes, poden fer mes que la suma de les individualitats.